تبلیغات
احکام - چگونه بر وجود خداوند به یقین درونی برسیم؟
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : سارا جشانزاده
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
احکام
چهارشنبه 14 بهمن 1394 :: نویسنده : سارا جشانزاده       
پرسش:
چگونه بر وجود خداوند به یقین درونی برسیم؟

پاسخ :

شناختن خداوند بر دو گونه است: یكی «حصولی» كه همان شناخت عقلانی و استدلالی است.
 شناخت های عقلانی همواره شناختی كلّی است. نتیجه چنین شناختی این می‏شود كه: یكی هست كه جهان را آفریده، امّا غایب است و انسان در دل با او آشنا نیست و او را نمی‏یابد و او موجودی است كه این جهان را آفریده است و آن را تدبیر می‏كند.
البته، شناخت عقلانی یقین‏آور است. امّا اگر انسان به تدریج تعلّقات خود را از غیر خدا قطع كند و به غیر خدا دلبستگی نداشته باشد، در حالی که میان جامعه و مردم است  ، ولی فقط با خدا باشد، به جایی می‏رسد كه حضرت علی«علیه السلام» می‏فرماید: «ماكنت اعبد ربّاً لم اره(1)؛ پروردگاری را كه نبینم، نمی‏پرستم.» چنین كسی، هنگام پرستش ،رابطه قلبی خود با خدا را باز می‏یابد. برای او وجود خدا، مسئله نیست و دلیلی برای وجود خدا نمی‏طلبد. آیا هیچ كس برای اثبات وجود خود در پی دلیل می‏گردد؟! هرگز. او خود را با علم حضوری می‏یابد. كسی نیز كه خدا را بیابد، رابطه خود را با خدا از گذر علم حضوری درك می‏كند.
 این جاست كه کسی مانند حضرت سجاد«علیه السلام» در پیشگاه خداوند عرض می‏كند: «...بك عرفتُكَ وَاَنْتَ دَلَلْتَنی علیك؛ خدایا! تو را با خودت شناختم.» و این گونه شناخت، «شناخت حضوری» است و بسیار ارزشمندتر از شناخت حصولی.
از جهت دیگر، یقین به خداوند اقسامی دارد و برای رسیدن به هر یك راهی ویژه را باید پیمود :
الف ) یقین عقلی و نظری ( علم الیقین )
 این مرحله اولین مرتبه یقین و نیل به آن كمال، قوت نظری است . برای رسیدن به این مرتبه باید جهاد و خیزش علمی كلامی و فلسفی نمود و با تحقیقات و كاوش های پردامنه دلایل گوناگون مربوط به وجود خدا و مباحث مربوط به صفات و اسما  الهی را بررسی و حجاب شبهات را یكی پس از دیگری خرق نمود تا بتوان از پرتو خورشید تابان معرفت بهره گرفت .
در این زمینه مطالعه كتاب های زیر سودمند است :
بهترین راه شناخت خدا محمدی ری شهری
 آفریدگار جهان مكارم شیرازی
اثبات وجود خدا چهل تن از دانشمندان
 خدا در قرآن شهید بهشتی
اصول فلسفه و روش ریالیسم ج 5 علامه طباطبایی - شهید مطهری
كلیات فلسفه ترجمه دكتر مجتبوی
 علل گرایش به مادیگری شهید مطهری
ب ) یقین قلبی و شهودی
 دراین مرحله به جای سیر با پای چوبین استدلال با بال تزكیه و تصفیه نفس از جمیع رذایل و خبایث ؛ از جمله : خودبینی و دنیا پرستی كه ام الرذایل است و با آراستن دل به جمیع اوصاف پسندیده و عبادت و بندگی خالصانه می توان خدا را با تمام وجود یافت ، به قول حافظ :
شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس      ورنه هر كو ورقی خواند معانی دانست
این كشف شهودی و احساس باطنی نیز مراتبی دارد كه اول آن « عین الیقین » و آخر آن « حق الیقین » است وهر یك از آن دو نیز درجاتی بی شمار دارد .
آن كه به چنین جایگاه رفیعی رسید دیگر جهان شگفت خلقت را دلیل و مقدمه بر اثبات وجود خدا قرار نمی دهد؛ بلکه با رویت جمال و كمال حق تعالی ، مخلوقات را كه چیزی جز فعل او و درعین ربط و تعلق به او نیستند - باز خواهد شناخت .
چنان كه ابا عبدالله - علیه السلام - در دعای شریف عرفه به محضر حق عرضه داشت : « ... كیف یستدل علیك بما هو فی وجوده مفتقر الیك ایكون لغیرك من الظهور ما لیس لك حتی تكون الاثار هی التی توصل الیك عمیت عین لاتراك علیها رقیبا» چگونه بر تو به چیزی استدلال شود كه در وجود به تو نیازمند است ؟! آیا غیر تو ظهوری افزون بر تو دارد تا آشكار كننده تو باشد؟ راستی كی پنهان گشته ای تا نیازمند دلیل برای راهنمایی به سویت باشی ؟ و كی دور گشتی تا آثار و نشانه ها رساننده به سویت باشند؟ آه چه نابیناست چشمی كه تو را مراقب خود نبیند!
برای مطالعه و خودسازی در این زمینه نگاشته های زیر سودمند است :
 چهل حدیث امام خمینی ( ره )
 آداب الصلوه یا پرواز در ملكوت امام خمینی ( ره )
 نامه حضرت امام به مرحوم سید احمد خمینی و به فاطمه ( عروسش )
 اسرار عبادات آیت الله جوادی آملی
 كلیات اخلاق اسلامی ( ترجمه جامع السعادات ) ترجمه دكتر مجتبوی ;
اجازه می خواهیم به خاطر اهمیت سوال قدری بیشتر در این باره بنویسیم:
یكی از مهم‏ترین عوامل ایمان آفرین و یقین‏آور، عبودیت واقعی خداوند تعالی است. از این رو خصوصیات یك بنده واقعی را باید بدانید و سپس آن را به كار گیرید تا در سایه دانستن و عمل كردن، ایمانتان محكم گردد.
خصوصیات بنده واقعی خدای تبارك و تعالی:
1- شناخت خدا: امام رضا(ع) می‏فرمایند: «اول عباده الله معرفته...» اولین مرتبه عبادت خدا معرفت و شناخت خدا می‏باشد ؛ بنابراین یك بنده واقعی اول باید شناخت خدا پیدا كند.(2)
2- ایمان به خدا: از شناخت و اعتقاد بالاتر و با ارزش‏تر ایمان به خدا می‏باشد امام علی(ع) می‏فرمایند: «الایمان شجره اصلها الیقین...»(3) ایمان درختی است كه ریشه آن یقین است ، پس بر حسب این روایت، ریشه ایمان همان یقین قلبی است نه صرف اعتقاد و شناختی كه در معرض رد واثبات است و در روایتی دیگر امام رضا(ع) می‏فرمایند: «لا عباده الا بیقین» (4)عبادتی نیست مگر با یقین پس اصل شجره ایمان یقین است و یقین قوام بخش عبادت واقعی است در نتیجه ایمان به خدا عبادت واقعی را محقق می‏سازد ؛ بنابراین بنده واقعی خدا باید علاوه بر شناخت خداایمان به خدا هم داشته باشد .
این نكته قابل ذكر است كه مهمترین چیزی كه ایمان را در قلب پا برجا و مستحكم می‏كند ورع است .
 از حضرت سؤال شد چه چیزیایمان را در قلب تثبیت می‏كند؟ فرموند: چیزی كه ایمان را در قلب تثبیت می‏كند ورع (اجتناب از معاصی و شبهات حرام) می‏باشد و چیزی كه ایمان را از قلب خارج می‏كند طمع (نسبت به گناهان و انجام معاصی) می‏باشد.(5)
3- شناخت دستورات خدا
شناخت دستورات خدا بعد از شناخت و ایمان به خدا شناخت فرستادگان الهی را نیز می‏طلبد زیرا اول باید آنها را بشناسیم تا بعد به رسالت آنها پی ببریم و در زمان غیبت امام معصوم(ع) به شأن و رسالت علما و فقهای عظام واقف گردیم كه در این باب ازجهت نظری و بحث‏های كلامی و اعتقادی باید به بحث نبوت و امامت رجوع كرد ولی از جهت صرف شناخت دستورات عملی كافی است كه به رساله‏های عملیه مجتهدین كرام رجوع شود ؛ بنابراین در مرحله ساده بارجوع به رساله می‏توان واجب و حرام الهی را شناخت تا این ویژگی دیگر بنده واقعی خدا تحقق یابد.  4- ترجیح دستورات خدا:
 دستورات خدا را باید بر دستورات نفس شیطان و هر چیز دیگری در عمل ترجیح داد امام سجاد(ع) می‏فرمایند:  هر كس به آنچه خدا بر او واجب كرده عمل كند از عابدترین مردم می‏باشد (6) .
 امام علی(ع) می‏فرمایند: ؛ هیچ عبادتی مثل انجام واجبات نیست. (7)  بنابراین انجام واجبات و ترك محرمات بر هر چیزی ترجیح دارد و نشانه دیگری از بندگی واقعی خدا می‏باشد.
5- استقامت در بندگی:
بندگی خدا مادام العمری و همیشگی است خداوند تبارك و تعالی به پیامبر اكرم(ص) در قرآن چنین خطاب می‏كند:  او را عبادت كن و در راه پرستش او شكیبا باش، (8). خستگی و عبادت و بندگی مقطعی از ساحت بنده واقعی خدا به دور است .
حضرت علی(ع) می‏فرمایند :عبادت دوام دار و همیشگی دلیل قاطع ظفر و دستیابی به سعادت و خوشبختی است، (9).
 این نكته درخور یادآوری است كه مراد از عبادت فقط نماز و روزه نیست ،بلكه یعنی طاعت و فرمانبرداری از دستورات خدا كه در مرحله اول فعل و انجام واجبات و ترك محرمات است ؛ زیرا مولا علی(ع) می‏فرمایند:   «غایه العباده الطاعه»  ؛ نهایت عبادت طاعت است، (10).
 بنابراین بندگی و سرسپردگی دائم نسبت به خدای تعالی از ویژگی‏های مهم بنده واقعی خدا می‏باشد.
6- بندگی با آزادگی:
بنده واقعی خدا باید به حدی برسد كه فقط لذت و محبت و عشق او را به بندگی وادارد از شوق بهشت و ترس جهنم آزاد باشد.
 امام صادق(ع) می‏فرمایند : بندگان سه گونه‏اند:
 1- گروهی از روی ترس (از جهنم و عذاب الهی) خدای عز وجل را عبادت می‏كنند كه این عبادت از آن بردگان می‏باشد.
 2- گروهی با دل‏خواهان ثواب (و دریافت پاداش و بهشت) خدای تبارك و تعالی را عبادت می‏كنند كه این عبادت ازآن مزدبگیران می‏باشد.
 3- گروهی به خاطر حب وعشق (حق‏تعالی) خدای عزوجل را عبادت می‏كنند كه این عبادت، بهره آزادگان (و وارستگان از بند غیرعشق) می‏باشد و همین عبادت هم برترین عبادت‏ها می‏باشد، (11).
    تذكر: این قسم اخیر عبادت را نباید از خود انتظار داشت زیرا وصول به آن حال بلند معنوی، سال‏های دراز و پیاپی را می‏طلبد ؛ البته اگر انسان استقامت در بندگی داشته باشد به مرور زمان شمه‏ای از آن حال را در خود می‏یابد. در این قسم اخیر نه تنها عبادت از ریا و عجب خالص است بلكه از ترس جهنم و اراده ثواب هم خالص است آزاد از هر قید غیرخدایی است.
7- چشم به كرم خدا نه عمل خود:
 بنده واقعی خدا همیشه خود را مقصر می‏بیند و عمل خود را به هیچ می‏انگارد برای عمل خود قدری قائل نیست و پیوسته چشم به كرم كریم دوخته نه از غرور عمل باد در پوست انداخته امام صادق(ع) می‏فرمایند:   ؛ بر تو باد كوشیدن (و جد و جهد در عبادت) و نفس تو از حد تقصیر در عبادت و طاعت خدای تعالی خارج نشود (و خویش را مقصر بداند) زیرا خداوند تعالی آن گونه كه شایسته پرستش است عبادت نمی‏شود، (12).
 اینها پاره‏ای از خصوصیات مهم بنده واقعی خدا می‏باشد كه فقط با عمل دقیق به آن می‏توان بنده واقعی حضرت دوست شدوبه یقین درونی قلبی رسید.
پی نوشت ها:
1) اصول كافی، ج 1، ص 98.
2)بحار ج4 ص230و برای آگاهی بیشتر ر.ك: توحید، استاد مطهری.
3) غررالحکم ص87
4) مستدرک الوسائل ج1ص90
5) اصول کافی ج2ص320
6)همان ص84
7) بحارالانوار ج66ص409
8) مریم، آیه 65
9) الغرر والدرر، باب العباده، ص 24 و 318
10) همان، 30
11) میزان‏الحكمه، ج 6، ص 17، روایت 11346
12) همان، ص 25، روایت 11407




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 19 فروردین 1397 01:48 ق.ظ

Wow all kinds of superb knowledge.
weblink price cialis cialis daily new zealand cialis efficacit cialis 5mg the best site cialis tablets cialis generico en mexico cialis tablets australia cialis 20 mg effectiveness prescription doctor cialis only best offers 100mg cialis
جمعه 3 فروردین 1397 04:59 ق.ظ

Kudos! Wonderful stuff.
are there generic cialis cialis without a doctor's prescription cialis generika in deutschland kaufen cialis generico lilly generic cialis pro when can i take another cialis venta de cialis canada cialis 200 dollar savings card cialis 100 mg 30 tablet when will generic cialis be available
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر