تبلیغات
احکام - چرا پیامبر هنگام حیات خود امام علی را به جانشینی انتخاب نکرد؟
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : سارا جشانزاده
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
احکام
پرسش:
مگر نمى گویند كه حضرت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم) آخرین پیامبر خداست؛ پس چرا رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) براى دوران پس از خود، حضرت على(علیه السلام) را به جانشینى برگزید؟
پاسخ:

 درست است كه بر اساس آیه 40 سوره احزاب و برخى دیگر از آیات قرآن كریم و روایات اسلامى پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم)خاتم پیامبران است؛ ولى حضرت على(علیه السلام)پیامبر نبودند؛ بلكه جانشین رسول خدا در اداره جامعه و تفسیر قرآن و توضیح احكام و معارف دین بودند. پس جانشینى امام على(علیه السلام) با خاتمیت رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)تعارضى ندارد.
ختم نبوّت به این معناست كه آنچه باید از راه وحى به بشر مى رسید، به وسیله آخرین پیامبر ـ یعنى حضرت محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم) ـ به مردم رسیده و به آنان ابلاغ گردیده است. امّا امامان معصوم(علیهم السلام) ـ از جمله امام على(علیه السلام) ـ خبر تازه اى نیاوردند و هرگز هم ادّعا نكردند كه پیام تازه اى از سوى پروردگار دریافت كرده اند؛ بلكه آن ها آخرین پیام الهى را كه به وسیله حضرت محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم)آورده شد و شامل پیام هاى پیامبران پیشین بود توضیح و تشریح نمودند.
امام معصوم، آورنده شریعت نیست؛ بلكه او مردم را به همان شریعت آخرین دعوت مى كند و چون در شریعت و دین خاتم، احتمال بروز اختلاف و تفرّق و پیدایش مذاهب گوناگون وجود دارد، امام به عنوان یك شاخص مى تواند حق را به مردم نشان دهد.[1] امامت، استمرار خط نبوّت است. خداوند متعال كه نوع بشر را براى پیمودن راه
كمال و سعادت آفریده، همان گونه كه براى روشن ساختن راه هدایت و رساندن آنان به حقیقت، پیامبرانى معصوم و متّكى به نیروى وحى مبعوث كرده، براى تداوم این راه، بعد از رحلت پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) نیز جانشینان معصومى براى آن حضرت قرار داده كه جامعه انسانى را در شناخت دین و رسیدن به كمال كمك كنند.
ضرورت امامت را به اختصار در بندهاى ذیل مى توان ارائه نمود:
1. عقل انسان ها به تنهایى براى تشخیص همه عوامل و اسباب پیشرفت و كمال كافى نیست.
2. آیین انبیا ممكن است بعد از رحلت آن ها دستخوش انواع تحریفات شود. به همین جهت، پاسدارانى معصوم و الهى لازم است تا از آن نگهدارى كنند. امام صادق (علیه السلام)مى فرماید: «در میان ما اهل بیت در هر نسلى، افراد عادلى هستند كه تحریف و غلوكنندگان را از آن [اسلام] دور مى كنند و دست بدعت گذاران و دین سازان و اهل باطل را كوتاه مى سازند و تأویل و تفسیر نادرست جاهلان را كنار مى زنند.»[2]
3. تشكیل حكومت الهى كه انسان را به اهداف مورد نظر برساند، فقط از طریق پیشوایان معصوم امكان پذیر است؛ زیرا بنا به شهادت تاریخ، حكومت هاى انسانى، همیشه در راه منافع مادى افراد یا گروه هاى خاص سیر كرده اند.[3]

[1]. ر.ك: خاتمیت، شهید مطهرى، ص 11 ـ 60، انتشارات صدرا.
[2]. اصول كافى، كلینى، ج 1، ص 80، دارالتعارف للمطبوعات، بیروت.
[3]. ر.ك: پیام قرآن، آیة الله مكارم شیرازى و دیگران، ج 9، ص 38 و 39، مدرسه امیرالمؤمنین(علیه السلام).




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر